Därför borde du äta havregrynsgröt varje morgon

Mat och hälsa

MAT & HÄLSA. Frukosten är den viktigaste måltiden på dagen och det är en bra start på dagen, men för att må bra och klara sig till lunchen måste man också få i sig rätt kost. En eller två skålar med havregrynsgröt är en riktigt bra start på dagen, och det är också bra för din kropp. Studier visar att havregryn leder till många hälsofördelar.

Att äta havregryn leder till bland annat viktförlust, lägre blodsocker och minskar risken för hjärtproblem. Men det finns fler hälsofördelar med att få i sig havregryn. Havregryn är dessutom mycket billigt och tillgängligt året runt.

Havregryn innehåller bland annat ganska mycket näring, det är mycket kolhydrater och fibrer, mer proteiner och hälsosamma fetter än andra sädesslag. Man får även i sig magnesium, vitamin B1, vitamin B5, järn, vitamin B6 och zink.

Havregryn hjälper är också bra för blodsockernivån, det innehåller faktiskt också betaglukaner som hjälper till att sänka kroppens kolesterolvärde. Hälsofördelarna med betaglukaner är att man får minskade kolesterolnivåer, sänkt blodsocker, ökad mättnadskänsla och högre nivåer av ”goda bakterier” i matsmältningssystemet. Eftersom havregryn mättar bra kan det hjälpa att gå ner i vikt. Mat som gör att man blir mätt länge kan göra att man äter mindre och går ner i vikt.

Du får också i dig massor av antioxidanter om du äter havregryn inklusive en grupp av antioxidanter som kallas aventramider som bara finns i havre. Aventramider kan hjälpa sänka blodtrycket genom att främja kroppens produktion av kväveoxid, som hjälper vidga blodkärlen och förbättra blodcirkulationen vilket är bra för kroppen. Aventramider har också anti-inflammatoriska egenskaper.

Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta 25-35 gram fibrer per dag, det för att det är bra för matsmältningen. Studier visar också att det yttersta lagret av havre kan hjälpa till att lindra förstoppning.

Havregryn är också bra för barn i växande ålder, eftersom det innehåller kalcium som förebygger benskörhet. Gröt innehåller jod som bidrar till en normalfunktion i sköldkörteln som reglerar hormoner, påverkar ämnesomsättning samt kroppens proteinproduktion. Därför borde du äta havregrynsgröt minst en gång om dagen!

Enligt en studie från Harvard University ska personer som äter en portion havregrynsgröt minska risken att dö i hjärt- och kärlsjukdomar. Kvinnor som äter 2-3 portioner av fullkornshavregryn hade 30 procent mindre risk att dö av en hjärtattack eller andra hjärtsjukdomar, än de som åt en portion eller mindre.

Därför borde du verkligen äta minst en skål havregrynsgröt om dagen, tycker du att det verkar tråkigt med bara havregrynsgröt? Garnera med några bär eller frukt, eller kanske en klick jordgubbssylt för att få smak på gröten. För en bra start på dagen och en bättre hälsa!

 

 

Inga kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.