Elevrådet på Nyköpings högstadium – så funkar det!

Högstadiet

HÖGSTADIET. Nyköpings högstadium har nu kommit igång med ett elevråd och en modell för hur eleverna ska få mer inflytande. Tanken är att det inte bara ska handla om ett förändringsarbete utan att det också ska skapas något nytt och unikt. Elevrådet har gjort en film (youtube) där de presenterar sin vision. Det finns en länk till den längst bak i artikeln. 

Om jag som enskild elev har en fråga som jag vill ta upp, hur ska jag göra för att få till en förändring?

Det korta svaret är att först ta upp frågan på klassrådet och sedan via lagrådet få fram frågan till elevrådet som sin tur samarbetar med skolledningen för att ta sig an frågan.

Men för att verkligen förstå gången behöver vi förklara organisationen för elevinflytande på Nyköpings högstadium.

Varje klass har ett klassråd där aktuella frågor diskuteras och alla elever kan ta upp det de har på hjärtat. Detta sker under mentorstiden, men tanken är att det är eleverna som ska prata och att mentorn ska ha en ganska undanskymd roll.

Det finns sedan tre lagråd på vardera enhet, Alpha och Omega. Till exempel på Alpha så består arbetslag 1/2, 5/6 och 9/10 av tre klassråd. Här fortsätter man diskutera frågorna från klassråden och bestämmer vilka frågor som ska tas vidare till elevrådet. Varje klass ska ha en vald representant med på lagrådet. Ett lagråd ska också behandla frågor och aktiviteter som endast berör de egna arbetslagens elever.

Från lagrådet skickas frågor vidare till elevrådet där det finns en representant från varje arbetslag (två från varje lagråd). Elevrådet kan sägas fungera lite som en regering, och har även en egen agenda. De driver utvecklingsarbete, lyfter upp frågor som är angelägna och utarbetar förslag som ska lyftas fram för skolledningen. De ska ge röst åt hela elevgruppen; presenterar konkreta förslag och föreslår hur eleverna i högre grad kan bli involverade och engagerade i planeringen av skolans olika verksamhet.

Elevrådsstyrelsen består av elever med nyckelposter i elevrådet och har regelbundna möten med skolledningen. Elevrådsordförande är Emil Brattelin. Elevrådet har också stöd av två vuxna, det är Jeanette Backman på Alpha och Christer Isaksson på Omega.

Här är visionen för elevrådet:

  1. Vi vill ha en skola där alla känner sig som en viktig pusselbit.
  2. Vi vill ha en skola där ingen har en klump i magen då man kommer på morgonen.
  3. Vi vill ha en skola som skapar positiva minnen för resten av livet.
  4. Vi vill ha en skola med bra lärare som gör lärandet spännande och roligt.
  5. Vi vill ha en skola är alla kan känna sig duktiga på något.
  6. Vi vill ha en skola där alla möts med respekt.
  7. Vi vill ha en skola som inte blundar för problem och värdegrundsfrågor.
  8. Vi vill ha en skola som man är stolt över.
  9. Vi vill ha en skola som ger ett lugnt och skönt intryck.
  10. Vi vill ha en skola där alla känner gemenskap oavsett religiös och etnisk bakgrund.
  11. Vi ha en skola som är fräsch och fri från klotter och förstörelse.
  12. Vi vill ha en skola som man tror är ett avgörande steg mot sina drömmar.

 

Här är elevrådets film med visionen och de engagerade eleverna: Elevrådet 2018

 

Läs också intervjun med elevrådsordförande Emil Brattelin här

 

Jörgen Leidebrant

Inga kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Högstadiet
9j och 9n ställer ut surrealistiska träd i biblioteket!

UTSTÄLLNING. På bildlektionerna har eleverna i årskurs nio målat surrealistiska träd. I skolbiblioteket har tidigare ställt ut målningar av 9i och 9m. Nu har vi bytt ut dessa till målningar av 9j och 9n. Jag har pratat med Viggo Karlsson som har med en målning. Det här är något som …

Högstadiet
Högstadiepodden om skolmaten

PODD. Lyssna på när Mariana, Sofia, Valentina, Pamela, Nilo och Havannah diskuterar vad de tycker om skolmaten. De har även intervjuat elever och personal på Omega. Lyssna här Alla åsikter som framkommer i podden och intervjuerna är elevernas/personalens egna. Foto: Wikimedia Commons; Casey Lehman

Högstadiet
Så har var profildagen för danseleverna i årskurs åtta

HÖGSTADIET. Redaktionen träffar elever som går på dansprofilen före och efter deras uppträdande på Culturums stora scen. Medea berättar att hon har haft dansprofilen från sjuan och hon alltid har gillat att dansa. – Jag kommer ihåg dansstegen ganska bra, om man bara får göra dem några gånger själv så …