Momo challenge
- By : Ester Holmberg
- Category : Nyheter

UTRIKES. Den nya Momo challenge sägs ha fått barn och ungdomar världen runt att begå självmord. Nu varnar Skolor och polisen om fenomenet för att hindra utmaningen till att spridas mer, och bespara oskyldiga ungdomars liv.
I Juni 2018 började det rapporteras om fenomenet “Momo challenge” från medier världen runt. “Leken” går ut på att chatta med Momo på whats up för att sedan få olika utmaningar. Utmaningen jämförs mycket med “the blue whale challange” som även den var en slags utmaning som var aktiv under 2017. Man började då chatta med så kallade kuratorer som varje dag under femtio dagar skickar dig en utmaning du måste utföra och sedan dokumentera genom att skicka t.ex bild eller video till din “kurator” Det började ofta lätt som att titta på skräckfilm hela dagen men ju längre man drogs in i leken desto grövre blev utmaningarna. En av de sista utmaningarna var att rista in en blåval någonstans på kroppen. På den femtionde dagen var du tvungen att hoppa från en hög byggnad med syftet att ta ditt eget liv. Nu spekuleras det alltså mycket omkring om hur olika självmordsfall kan vara kopplade till just denna utmaning. Det har t.ex rapporterats om hur en 12 årig flicka från Mexico ska ha hoppat från en hög byggnad. Användare som kommit i kontakt med momo hävdar alltså att momo skickar olika utmaningar till dig. Dock är det svårt att bevisa att utmaningen ens existerar då det inte finns några skärmdumpar från chattar. Man vet heller inte exakt vad leken går ut på eller vilka utmaningar du får skickade till dig.
Har du väl börjat chatta med figuren är det nästan omöjligt att ta sig ur det, hackar sig in på dina kontaktuppgifter och får åtkomst till alla dina bilder, kontakter och konversationer du har på mobilen. Momo använder sedan detta mot dig för att få dig att må dåligt och känna dig tvingad till att fortsätta leken. Det skulle även vara nära omöjligt att gripa någon för detta då numret inte ägs av en fast person. Vem som helst kan få tillgång till numret genom att enkelt ladda ner en app som hackar sig in på whats up och lurar dem att det är personens nummer.
Så kallade Momo är ursprungligen en docka den japanska konstnären Midori Hayashi skapade tillsammans med företaget “Link factory” som arbetar med specialeffekter. Han är känd för sina skrämmande figurer som han skapar med hjälp av olika djurs kroppsdelar. Just “Momo” har fågelben, ett stort huvud och svart fettigt hår. Stora runda ögon som sticker ut ur de bleka ansiktet, och en stor smal mun som ger ifrån sig ett skrämmande leende. Dockan ställdes ut på skräck galleriet Valilla gallery i Tokyo och gick under namnet Mama bird då skulpturen skulle avlikna häften människa hälften fågel. Just hur och varför skulpturen spred sig över världen så fort är svårt att säga. Men många av av galleriets besökare lade ut bilden på sociala medier och med tanke på skulpturens utseende kanske det inte var så konstigt att den spreds så fort. Hur skulpturen fick namnet Momo är också oklart, men det var antagligen något som dök upp på vägen. Ungefär som viskningsleken. Då alla sitter i en ring när någon viskar ett ord till personen bredvid, och ordet ändras helt och hållet medans de färdas genom ringen. Av någon anledning fick detta extra stor uppståndelse i Spanien. Skapelsen spreds på olika spanska forum och videor lades upp på youtube. Helt plötsligt hade Momo blivit nästan som en Urban Legend. Hur som helst har varken Hayashi eller Link factory någon som helst koppling till challengen och har valt att ta avstånd från allt som har att göra med den då skulpturen aldrig var menad till allt bli del av den sjuka lek den är idag.
Ester Holmberg
Inga kommentarer