Funkar kommunikationen?
- By : Ronia Castillo
- Category : Högstadiet

HÖGSTADIET.
I Nyköpings högstadium har elever klagat över att prov, läxor och inlämningar som ligger på opassande tider. Ibland har eleverna flera prov på samma dag, detta gör det inte bara svårt för eleven att förbereda sig ordentligt för proven men informationen kan även glömmas bort snabbare.
Många elever har svårt att plugga till flera prov samtidigt och kan då välja att fokusera på ett av proven och få ett sämre betyg på de resterande proven eller uppgifterna. De resterande eleverna som pluggat på alla proven kan bara lite om varje ämne och har då inte fått en chans att visa sina riktiga kunskaper inom ämnet.
Enligt Richard Ohlsson lärare i engelska och svenska så ska eleverna inte behöva plugga till proven utan bara repetera det man gått igenom på tidigare lektioner. Då proven alltid ska handla om något man redan gått igenom. Kuratorn Adrian Sokoli på Omega högstadium säger även:
-Det är inte alltid antalet prov som har så stor roll utan även storleken på proven.
Efter många intervjuer med olika ämneslärare samt kuratorer på Omega högstadium har vi kunnat komma fram till att ingen av undervisande lärare med mening lägger flera prov samtidigt, men på något sätt händer det ofta ändå, på grund av brist i kommunikation.
Joline Fogelberg & Ronia Castillo
Bild: publicdomain.pictures.net
Inga kommentarer