Rubiks kub

Kultur/nöje

Oscar Tsoi kommer i två artiklar att presentera Rubiks kub, som han är något av en expert på. Oscars kan själva lösa kuben på under en minut.

Rubiks kub är ett 3D-pussel med sex sidor. Den vanligaste färgerna på kuben är röd, orange, gul, vit, grön och blå. Det finns 43 252 003 274 489 856 000 olika kombinationer.

Ernő Rubik var en uppfinnare som uppfann Rubiks kub.

Nu ska jag berätta hur jag började med Rubik’s kub. När jag fyllde 11 år fick jag min första Rubiks kub. Jag blandade den och försökte lösa den men det gick inte så bra. Jag sökte på Youtube hur man löser Rubiks kub. Först förstod jag inte hur de löste kuben men sen lärde jag mig hur man skulle lösa första lagret. Efter en vecka kunde jag lösa kuben på typ 20 minuter. När jag lärde mig att lösa kuben med OLL PLL CFOP F2L då gick det snabbare till 22 sekunder.

I nästa artikel kommer Oscar att dela med sig av sina bästa knep när det gäller att lösa kuben.

Oscar Tsoi

Inga kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Krönika
Enfärgad tråkighet med lite orange

KRÖNIKA. Jag får en notis från Instagram. Jag undrar varför jag fått ett meddelade när jag inser vad det är för dag, dagen då vi får se omslaget på den nya boken. Omslaget som varit så vackert innan med fantastiska färger och symboler har bytts ut. Jag känner besvikelsen sprida …

Intervju
Fotoutställning på Omegas bibliotek

Profilen Redaktionen hade profildag på Sörmlands museum och passade då på att ta foton inne i museets berättande magasin (som man bara kommer åt genom guidade visningar). På biblioteket på Omega har vi ramat in och gjort en utställning av några av fotona. Jörgen intervjuade kort eleverna Alma Nyström och …

Kultur/nöje
BTS första helt engelska låt Dynamite!

KULTUR/NÖJE. Det sydkoreanska pojkbandet BTS slog ungefär alla rekord man kunde på YouTube med deras första helt engelska låt Dynamite. Videon samlade in över 100-miljoner strömningar under dess första 24 timmar. Nu är den snart nästan uppe på 200-miljoner. Då är det bara tre dygn senare. Så killarnas fans – …